Pastorie

Nadat Gouderak in december 1658 een eigen kerk en een eigen predikant gekregen had, werd er in 1659 naast de kerk ook een pastorie gebouwd. Van deze eerste pastorie zijn geen afbeeldingen bekend.

Deze pastorie werd in 1845 vervangen door een andere pastorie. Zoals u op de foto kunt zien had deze pastorie een bijzonder charmante uitstraling; temeer als je bedenkt dat je een bruggetje over moest om haar te bereiken.

Pastorie rond 1900
De tweede pastorie, die in 1845 gebouwd werd (foto van omstreeks 1901).

Het aanzien van de woning veranderde echter drastisch toen men in 1927 een rechthoekige, witte voorgevel aanbracht.

Pastorie in 1927
Dezelfde pastorie, maar nu met de voorgevel van 1927.

Deze pastorie werd (vanwege haar niet te restaureren staat) in 2001 gesloopt, om plaats te maken voor de huidige. Van dit ontwerp doen de kapconstructie en het vooraanzicht enigszins denken aan de stijlvolle, 19e-eeuwse gevel van weleer.

Huidige pastorie
De huidige pastorie, die in 2001 gebouwd werd.